• Imprimeix

Motoristes 3.0

Torna
Dilluns, 08 de maig de 2017
 
El Servei Català de Trànsit inicia una campanya preventiva adreçada a la seguretat dels motoristes, que farà una especial vigilància a l’ús del casc, i reprèn les sessions pràctiques per a aquest col·lectiu amb la ‘Formació 3.0’
 
El Servei Català de Trànsit (SCT), compromès amb la seguretat viària del col·lectiu de motoristes, impulsa aquesta propera setmana dues accions amb la finalitat de fomentar la conducció segura en els conductors de motocicletes i ciclomotors. D’una banda, el SCT coordinarà amb Mossos d’Esquadra i Policies Locals, del 8 al 14 de maig, una campanya preventiva de controls que farà una especial vigilància a l’ús del casc entre els motoristes. D’altra banda, el Servei Català de Trànsit i l’associació Anesdor impartiran el proper dissabte 13 de maig,  a la carretera GI-543 a Arbúcies (La Selva), una nova sessió del programa gratuït Formació 3.0, amb el que es promou la formació viària pràctica dels motoristes, oferint un recorregut en carretera oberta amb monitor i amb avaluació d’errors.
 
Accidentalitat estancada
 
Tot i que les motos i els ciclomotors participen només en un 10% del total dels desplaçaments que es fan a Catalunya, la seva accidentalitat és superior. Les xifres de sinistralitat del col·lectiu de motoristes s’han mantingut similars en els darrers anys i no es redueixen de la mateixa manera que la resta de col·lectius. L’any 2016, pràcticament una de cada quatre víctimes mortals van ser motoristes (35 sobre el total de 154, un 22,7%). Les xifres del que portem d’enguany dibuixen una sensible millora, però no s’allunyen gaire d’aquesta tendència estancada: de les 40 víctimes mortals, 8 han estat motoristes (un 20% del total).
 
 
Accidentalitat a Catalunya en vies interurbanes 
 
2010
2015
2016
2017
Total víctimes mortals
246
176
154
40
Motoristes morts
41
49
35
8
Percentatge motoristes sobre el total
16,7%
27,8%
22,7%
20%
 
 
Perfil de motorista accidentat
 
Si s’incorporen a les xifres de motoristes que han estat víctimes mortals les dades dels ferits greus (dades del període 2010-2016), el perfil del motorista accidentat resultant és un home entre 25 i 54 anys, conductor de la moto, que pateix un accident greu fruit d’una col·lisió i que, en més de la meitat dels casos, l’accident es produeix en zona urbana.
 
Formació i prevenció
 
Ateses les dades d’alta mortalitat dels motoristes respecte altres tipus de vehicles, el Servei Català de Trànsit busca reduir l’accidentalitat d’aquest col·lectiu amb accions formatives i preventives com les d’aquesta setmana.
 
La campanya de controls de l’ús del casc serà la sisena campanya preventiva i integral que coordina enguany el Servei Català de Trànsit, després de les ja realitzades de seguretat passiva, drogoalcoholèmia, camions, distraccions i respecte pels semàfors i control de velocitat. En total, aquest 2017 es duran a terme quinze campanyes que incidiran en els principals factors de sinistralitat.
 
Paral·lelament, la formació del proper dissabte 13 a la GI-543 a Arbúcies serà la tercera de les nou sessions previstes enguany del programa Formació 3.0. En l’edició 2016, un total de 441 motoristes van tenir l’ocasió de participar en deu sessions per millorar la seva tècnica i seguretat. En la primera edició, al 2015, es van a portar a terme set sessions, que van comptar amb 287 participants.
 
(VEURE NOTA DE PREMSA ADJUNTADA AMB INFORMACIÓ ADDICIONAL)