• Imprimeix

El Servei Català de Trànsit coordina a Catalunya una campanya preventiva de control de velocitat

Torna
Dilluns, 07 de maig de 2018

Els Mossos d’Esquadra i les Policies Locals faran controls intensius pel compliment dels límits de velocitat des d’avui dilluns fins el proper diumenge
 
El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina al llarg d’aquesta setmana, entre avui dilluns 7 de maig i diumenge 13, una campanya policial de controls de velocitat. Des de l’SCT establim aquesta campanya per controlar la velocitat excessiva a les carreteres i carrers i la duem a terme amb les policies de trànsit de Catalunya.
 
La velocitat excessiva o inadequada, a més de ser una causa directa de sinistres viaris, és un factor concurrent que agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. Per aquest motiu, campanyes preventives i intensives com aquestes són importants per continuar conscienciant els conductors, a banda dels controls continus i permanents que es fan al llarg de tot l’any i de la xarxa de radars fixes arreu del territori.
 
 
Un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària
Durant el 2017, les infraccions per velocitat van estar presents com a factor concurrent en el 15,86% dels accidents amb víctimes en zona interurbana. En relació al total de víctimes mortals en vies interurbanes de l’any 2017, el 19,87% va estar associat a una infracció de velocitat. En comparació amb el 2016, la presència de les infraccions de velocitat com a factor concurrent associat a víctimes mortals va augmentar l’any 2017 més del doble.
 
Al llarg de la setmana s’informarà d’aquesta campanya de controls de velocitat a través dels Panells de Missatge Variable (PMV) situats a les vies catalanes amb el missatge CONTROLS POLICIALS VELOCITAT. A més, també s’insistirà en aquest missatge: RESPECTA ELS LÍMITS DE VELOCITAT.
 
 
A + velocitat= + risc d’accident i lesions + greus
L’excés de velocitat és una conducta de risc i té conseqüències tràgiques a les carreteres.
 
-          L’increment de la velocitat augmenta la violència dels impactes en els sinistres viaris. Per exemple, una col·lisió a 50 km/h equival a una caiguda des de 10 metres d’altura, mentre que tenir un accident a 160 km/h multiplica per deu la força del xoc i, per tant, les seves conseqüències.
 
-          La distància de seguretat que s’ha de mantenir amb el cotxe del davant per parar a temps davant de qualsevol emergència depèn, fonamentalment, de la velocitat. En condicions normals, a 120 km/h es recorre la distància equivalent a un camp de futbol abans d’aturar un cotxe.
 
-          La distància necessària per a la detenció d’un vehicle s’obté sumant la distància de reacció més la distància de frenada. Per tant, la velocitat a la qual es circula influeix directament en aquestes variables, i n’incrementa el risc d’accident.
 
-          A les vies d’àmbit urbà, la velocitat excessiva pot tenir conseqüències de gravetat per a la seguretat dels col·lectius més vulnerables, sobretot dels vianants i dels ciclistes. A una velocitat de 30 km/h, el risc de mort d’un vianant en cas d’atropellament es redueix a un 10% i a partir de 80 km/h les conseqüències són pràcticament sempre mortals.
 
-          La velocitat adequada permet controlar el moviment del vehicle, augmenta la possibilitat de superar un obstacle o qualsevol imprevist a la via, i permet reduir la velocitat de forma suau i progressiva.
 
-          La velocitat inadequada i excessiva no només és negativa per a la seguretat viària, sinó també per al medi ambient i el consum energètic.
 
Cal tenir en compte que la velocitat és una de les línies d’acció principals en què es basen la Visió Zero i els programes d’acció de seguretat viària de la Unió Europea, ja que per arribar a l’objectiu fixat per a l’any 2050, per una mobilitat sense víctimes mortals ni persones ferides greus a causa d’accidents de trànsit, necessàriament s’ha de treballar en el compliment dels límits de velocitat.
 
 “La carretera no és el Circuit”
Aquest cap de setmana, se celebra el Fórmula 1 Gran Premi d’Espanya Pirelli 2018, l’SCT i el Circuit de Barcelona-Catalunya, igual que la passada edició, mantenen la campanya de conscienciació viària als exteriors de la instal·lació esportiva “La carretera no és el Circuit”.  La campanya insisteix en què s’ha de practicar una conducció responsable respectant els límits de velocitat establerts, per la pròpia seguretat i la dels altres, i que la conducció esportiva o amb velocitats elevades només es pot fer en instal·lacions construïdes i dissenyades per aquest ús. En aquest sentit, l’objectiu de la campanya és destacar la importància de respectar aquests límits de velocitat a la xarxa viària.
 
La campanya de control de velocitat que comença avui és la setena campanya preventiva i integral d’aquest 2018, després de les ja realitzades de seguretat passiva, drogoalcoholèmia,  camions i furgonetes, distraccions i transport escolar i de viatgers, i de vianants. En total, enguany es faran un total de disset campanyes preventives que incidiran en els principals factors de sinistralitat.
 
Pel que fa a les campanyes centrades en la velocitat excessiva, enguany, se’n realitzaran dues: la present, del 7 al 13 de maig, i una altra a l’agost,  impulsada per l’Organització Internacional de Policies de Trànsit (TISPOL), del dilluns 6 al diumenge 12.