• Imprimeix

L'Aeroport de Sabadell i Protecció Civil de la Generalitat organitzen un simulacre d'accident aeri

Torna
Dimecres, 10 d'octubre de 2018
Imatge del simulacre

Imatge del simulacre

  • L’Aeroport ha activat el seu Pla d’Autoprotecció i la Direcció General de Protecció Civil ha activat el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques de Catalunya, AEROCAT
  • L'Aeroport de Sabadell ha comprovat i avaluat la seva capacitat de resposta davant una emergència
  • L'exercici ha simulat un accident d’una aeronau que sortint de la pista li fallen els frens i acaba col·lisionant amb un hangar
10 d’octubre de 2018
 
L'Aeroport de Sabadell i Protecció Civil de la Generalitat han organitzat avui un simulacre d'accident, seguint el programa d’exercicis i simulacres previstos per 2018. En el simulacre hi han participat tant els serveis propis de l’Aeroport previstos al Pla d’Autoprotecció com els de la Generalitat de Catalunya previstos al Pla Especial d’Emergències Aeronàutiques a Catalunya Aerocat, que s’activa per part de Protecció Civil de la Generalitat i preveu la resposta coordinada de tots els cossos i organismes que depenen de la Generalitat i del propi Aeroport. Ambdós plans s’han activat responent a la situació d’emergència simulada.
 
Amb aquest exercici s'ha comprovat i avaluat la capacitat de resposta davant una emergència i l'efectivitat i coordinació dels diferents organismes implicats amb l’objectiu de minimitzar les conseqüències que podrien derivar-se d'un accident aeri. Així mateix, s’ha comprovat la integració del Pla d’Autoprotecció de l’Aeroport en el Pla Especial d’Emergències Aeronàutiques a Catalunya Aerocat. Aquest pla de Protecció Civil preveu els mecanismes per a la direcció de les emergències aeronàutiques a Catalunya per part de la Generalitat de Catalunya.
 
Procediment d'actuació
L'exercici ha simulat la col·lisió d’una aeronau amb un hangar de l'Aeroport de Sabadell després de que patís una fallada en el sistema dels frens. L’aeronau surt de la pista i acaba per patir el fatídic accident. Després de l’aterratge, l’aeronau s’ha dirigit sense control contra la zona dels hangars, patint una col·lisió i incendiant-se. Les persones involucrades han estat 5, 2 ocupants del l’aeronau i 3 treballadors de l‘hangar.
 
El pilot de l’aeronau ha notificat l’errada tècnica a la Torre de Control en el moment en el que ha entrat a ATZ de Sabadell. Just després, des de la Torre de Control s’ha avisat al Centre d’Operacions, activant el PAU en Alerta Local per incident d’aeronau.
 
Immediatament, s’ha iniciat la ronda de trucades, avisant als mitjans interns, a la Torre de Control i a seguretat. A nivell extern, s’ha avisat al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat, a la Delegación del Gobierno, a la companyia implicada, al Centre de Control de Trànsit Aeri Barcelona-Gavà i s’ha constituït el PMP.
 
D’altra banda, el SSEI (Servei de Salvament i Extinció d’Incendis) s’ha posicionat a la porta del parc.
 
Un cop s’ha produït l’accident, el Centre d’Operacions ha activat el PAU en fase d’Emergència per Accident d’Aeronau, realitzant la segona ronda de trucades. S’ha avisat als mitjans interns i externs, a Torre de Control i a seguretat. Els mitjans externs són: el Telèfon d’emergències 112, el CECAT de Protecció Civil de la Generalitat incloent el seu gabinet de premsa, Delegación del Gobierno, Sector Aeri, la companyia implicada, premsa de l’aeroport, Centre de Control Aeri Barcelona-Gavà i la Comisión de Investigación de Accidentes e Incidentes de Aviación Civil (CIAIAC). Poc després s’ha constituït el PMA i el SSEI ha iniciat la seva intervenció.
 
L’exercici ha seguit amb l’arribada i la guia del mitjans externs. Aquests s’han incorporat a l’accident, iniciant-se l’actuació coordinada entre uns i altres. S’ha constituït el comitè de Crisi, format pel Director de l’Aeroport i responsables de la Torre de Control, Guàrdia Civil, Mossos d'Esquadra, Policia Nacional, sector aeri de Barcelona de l'exèrcit de l'aire, Protecció Civil de l'Estat i Associació d'empreses i operadors de l'Aeroport (AEOAS). Així mateix, s'han incorporat a la Sala de Crisi representants de Protecció Civil de la Generalitat, Bombers de la Generalitat i Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM). Tots ells han realitzat el seguiment de la situació i elaborant un comunitat i un pla de continuïtat. S’han activat les diferents sales i s’ha atès a les víctimes i als familiars.    
 
L'exercici s'ha realitzat amb foc real i ha estat extingit pels efectius dels Bombers de l'Aeroport juntament amb els Bombers de la Generalitat. Després han evacuat de la zona d'emergència a la resta de persones implicades en l'accident que han rebut l'atenció mèdica del SEM.
 
Els Bombers de la Generalitat han activat sis dotacions (dues del parc de Sabadell, una de Cerdanyola del Vallès, una de Terrassa, el Grup d’Emergències Mèdiques (GEM) i el Grup de Suport Logístic (GSL). L’objectiu, a més de practicar les maniobres de extinció i salvament, ha estat la coordinació amb el personal de l’aeroport (bombers d’AENA i personal de seguretat), amb el SEM, Guàrdia Civil, Mossos d’Esquadra i amb la Policia Local de Sabadell, a més de Protecció Civil de la Generalitat.
 
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha estat l’encarregat de l’assistència sanitària a 5 ferits de diversa gravetat. La Central de Coordinació Sanitària del SEM (CECOS) un cop ha rebut l’alerta, ha estat l’encarregada d’activar les unitats per a l’assistència i de coordinar la destinació dels pacients a centres sanitaris de la zona segons la seva gravetat.
 
EL SEM ha valorat la gravetat dels afectats, realitzant un primer triatge dels ferits a la zona de l’impacte segons la gravetat.
 
Per atendre l’emergència, el SEM ha desplaçat 2 Unitats de Suport Vital Avançat (SVA), una amb metge/essa, infermer/a i Tècnic/a en Emergències Sanitàries (TES) i una altra amb infermer/a i Tècnic/ca (TES) i 2 unitats de Suport Vital Bàsic dotades amb 2 Tècnics en Emergències Sanitàries (TES).  Tot el personal assistencial participant està adscrit a la Unitat Territorial del SEM de Metropolitana Nord i han participat en l’exercici de forma totalment voluntària. També hi ha assistit com observador un comandament del SEM.
 
Al simulacre hi han participat 10 efectius dels Mossos d’Esquadra de diverses àrees i unitats com trànsit, investigació i  seguretat ciutadana, entre d’altres, realitzant tasques de reacció, control, seguretat, identificació i comunicació. Els Mossos d’Esquadra han evitat que vehicles o usuaris aliens afectessin la zona de gestió de l'emergència; també s’han encarregat de facilitar l'accés dels vehicles d'emergències externs al punt de reunió, així com gestionar la circulació de les ambulàncies des de l'Aeroport fins als centres sanitaris; a més, també han gestionat la sala de familiars.
 
Els efectius de la Guardia Civil també han participat al simulacre realitzant els controls d’accessos a  l’aeroport i gestionant la sala d’afectats. La Policia Local de Sabadell també s’ha mobilitzat per a realitzar la gestió del trànsit als vials que donen accés a l’Aeroport. Per la seva part, l’Ajuntament de Sabadell ha activat el seu pla de protecció civil municipal.
 
Protecció Civil de la Generalitat, a més de l’organització del simulacre junt amb l’Aeroport, ha participat en l’operativa de resposta desplaçant un tècnic dels Serveis Territorials a Barcelona de Protecció Civil al lloc de l’accident. Les seves principals accions han estat donar suport en la constitució del Centre de Comandament Avançat (CCA) i en el traspàs d’informació des del lloc de l’accident al CECAT i coordinar les accions amb altres grups. Al simulacre també hi ha participat el personal de guàrdia present al CECAT per l’activació del pla AEROCAT.